Followers

Thursday, September 24, 2009

memories aku di hari raye...

ASSALAMUALAIKUM....

selamat hari raya aidil fitri
maaf zahir dan batin
buat semua para pembaca blog aku especially my follower lah...
jika ada salah silap harap dimaafi...
aku juga insan biasa yang sering kali membuat silap...
haaa...amacam raya korang taun nie..?
happening x cam taun2 sebelum nie..?


tobat gempaq gila pa...


almaklumlah raye setaun sekali...
masa tue semua adik beradik ngan saudara mara berkumpul bersama...
teringat aku masa aku beraya kat kampung belah arwah ayah aku dulu...Sri Medan kat Johor

happening la...

memandangkan family aku yang paling jauh dari kedah...so kami balik kena la awal sket
masa malam raya tue...semua mak2 duk sibuk kat dapur....
hat mude2 nie semua duk depan tb...
ingat dak cita tol gate girl....hat amy mastura berlakon keja kat tol tue...
malam tue lepas tengok cite, yang mude2 nie (pompuan + lelaki kecik2)
buh inai kat jari...yang rajin bubuh inai nie kak lin....
memang da jadi kewajipan la buh inai tuk raya nie...
sebab kami semua kira buaih...(buas) semasa tido...
jadi kak lin pown balut lah inai dengan plastik diikat dengan tali rapia setiap jari tue...
pastue pakat bertebaran lah depan tb...sampai lena....masuk bilik...
besok pagi sebelum subuh buka plastik tengok2 jari...

merah tuuuuu!


seronok sangat kami budak2 nie....(waktu dulu)
di pagi raya...
selepas semayang raya...semua saudara mara berkumpul di rumah...
dan susun atur dari tua hingga yang muda untuk bersalam-salaman memohon maaf sesama lain
semasa bermaaf-maafan aku tengok air mata mengalir....
terutama sekali tok...yer la bukan setiap arie dapat bermaafan begini...
ruang tamu padat dengan saudara mara....
aku tunggu giliran untuk meminta maaf dengan semua....
mungkin masa tue aku agak kebudakan sket jadi aku minta maaf cara yang agak biasa ja...
selepas itu sesi bergambar....
dimulakan dengan tok dan anak-anaknya...
lepas tue baru bergambar mengikut keluarga plak...
ade yang memakai baju sedondon satu keluarga....comel jer aku tengok...
masa tue terasa di tempatku x sama raya seperti ini....
lepas itu semua bersama2 menziarahi kubur.....
kubur tokwan...
setelah pulang ke rumah menjamu selera beramai-ramai
da settle makan tue..kelihatan sedare mare tengah bincangkan nak pergi beraya di mana
susun atur rumah.....banyak la jugak rumah yang pi tue...

the best thing is...
kami budak2 nie xkenai langsung pown tuan rumah(almaklumlah beraye di johor)
yang bercakap dengan tuan umah tue hanya golongan ibu2 dan bapa2 saje...

as kami yang kids nie...
sampai aje masuk salam semua orang dalam rumah tue pastu duduk keliling meja yang penuh dengan kuih muih dan yang pentiing......Air!

berbeza dengan ape yang aku gi beraye kat kedah dengan johor nie....
sebab kat kedah aku tengok kuih muih,ketupat kiranya macam makanan yang perlu kita bersusah juga la tuk siapkan...

tp kat johor nie....
dihidangkan dalam bekas2 kuih tue macam2 aneka kerepek.....coklat...kacang2...

bukan macam kat kedah x ade cuma nak kata jur kebanyakkan umah yang kami pi tue....
memang hidang serba serbi yang gitu...
kiranya x perlu payah2...
just make it simple...

walaupun simple....n sempoi....

rumah sentiasa dikunjungi orang...
and sekali orang macam sedare aku datang beramai2....
kalau nak kasik duit raye ade la kat 20 sampul duit raye cam tue nak kena kasikan..
pastue ade bermacam2 aneka minuman yang diletakkan (bergas)
asal nak minum tuang jur....

kelainannya lagi....
raye ke dua selalunya akan ada marhaban berkumpulan (kaum lelaki)
yang akan datang dan marhaban di rumah kita....
kita hendaklah menyediakan apa2 jua jenis makanan untuk dijamu kepada mereka..
dan setelah selesai marhaban dan menjamu selera...
mereka akan bergerak pula ke rumah yang seterusnya...

keesokkan harinya pula....
ialah giliran bagi kaum wanita untuk marhaban....
begitu lah tradisi yang berlaku di johor....

memang amat menyeronokkan....
jika dikenang balik...
x sama da raye kali ini buat diri aku...
takat pakai baju raye....bersalam salaman dengan sedare mare mohon ampun dan maaf
gi beraye takat hari ke tige...and then da x rase rayenyer....

itu la serbe sedikit pengalaman rayeku di johor....

oleh itu dengan kesempatan yang ade nie

saya....iNtaN....ingin......

memohon aMpuN dan Maaf di atas segala silap yang pernah dilakukan samada secara terang

mahupun tersembunyi....
dan moga raya ini memberi seribu makna buat semua yang menyambut aidilfitri...

.
.
.
.
.
.
.
.


SELAMAT ARIE RAYEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!

1 comment:

lieya orange M.I. said...

..bnyknyer ampau...sampai 20packet...
...mesti kenyang air ni...heheee